Wednesday, May 9, 2012

Persekitaran Pembalajaran - Dalam Bangunan


Struktur fizikal bangunan yang sedia ada seperti berikut:

Ruang
Keluasan ruang hendaklah menepati syarat penubuhan taska dan prasekolah. Jika ruang yang luas dan tidak ada susun atur yang bersistem boleh mempengaruhi kanak-kanak kepada tingkahlaku agresif. Jika ruang yang menepati penyusunan suasana pembelajaran ia dapat mempengaruhi tingkahlaku yang positif.

Bentuk
Bentuk bilik segi empat sama  sukar disusun. Laluan trafik sempit dan pergerakan terhad. Mudah menyelia kanak-kanak dan perlu keprihatinan. Kanak-kanak mudah berinteraksi dengan rakan sebaya. Dapat membentuk tingkahlaku positif dan segi sosialisasi dan kognitif.

Bentuk bilik segi empat tepat mudah disusun. Laluan trafik selesa dan memudahkan pergerakan. Mudah menyelia kanak-kanak. Kanak-kanak mudah berinteraksi dengan rakan sebaya. Tingkahlaku positif dari segi sosialis dan kognitif.

Bilik berbentuk huruf ‘L’ sukar untuk menyelia kanak-kanak. Laluan trafik selesa dengan pelbagai hala pergerakan. Tingkahlaku positif dari segi sosialisasi dan kognitif.


Tingkap dan pintu
Tingkap dapat membantu pencahayaan semulajadi ke dalam bangunan. Ruang melukis dan membaca sesuai kedudukannya dekat dengan tingkap. Pintu utama yang merupakan laluan masuk ke dalam bangunan. Pintu kecemasan tidak dibenarkan meletak sebarang bentuk penghalang di depannya. Pintu ke ruang dapur hendaklah ada penghadang pintu dan sentiasa diawasi.


Plug eletrik
Kedudukan plug yang sedia ada hendaklah disesuaikan untuk peralatan teknologi seperti komputer, television dan radio kaset. Gunakan plug eletrik yang bersesuaian dan selamat. Guna penutup plug.
    

Sinki
Saiz dan ketinggian sinki yang sesuai supaya kanak-kanak menggunakan dengan betul. Sediakan tisu atau kain tuala tangan tergantung berdekatan singki. Pastikan kawasan sentiasa kering



Dinding
Ruang dinding disediakan untuk tujuan mempamerkan hasil 
kerja murid secara kreatif. Pemilihan warna dinding hendaklah bersesuaian dengan konsep atau situasi.


Penyusun peralatan mudah ubah dapat membantu;
ü  membentuk tingkahlaku positif kanak-kanak.
ü  menganggarkan bilangan kanak-kanak mengikut keselesaan ruang.
ü  mendorong melakukan aktiviti dengan rakan.
ü  memberi peluang untuk kanak-kanak membuat pilihan aktiviti yang aktif dalam suasana senyap atau bising.


No comments:

Post a Comment