Wednesday, May 9, 2012

Bahan Pengajaran Dan Pembalajaran


Bahan pengajaran adalah bahan yang digunakan oleh guru untuk mencapai matlamat pengajarannya pada hari itu.  Bahan pembelajaran adalah bahan yang digunakan oleh murid untuk aktiviti pembelajaran.  Bahan pengajaran dan pembelajaran dapat memberi kesan perkembangan tingkahlaku murid dari segi kognitif, emosi, sosial dan estetika


RUANG PEMBELAJARAN

Ruang pembelajaran terdapat di dalam bangunan. Biasanya di bahagikan kepada sudut-sudut tertentu untuk mempelbagaikan aktiviti-aktiviti. Sudut-sudut pembelajaran adalah sudut sains dan matematik, sudut bacaan, sudut drama, sudut seni dan kraf, sudut komputer dan sudut muzik. Kanak-kanak berpeluang untuk membuat pilihan menjalankan aktiviti yang bersesuaian dengan perkembangannya.

Guru merancang, menyusun, membangunkan sudut pembelajaran serta memudahcara aktiviti sewaktu kanak-kanak berada di sudut pembelajaran yang dipilih. Berikut adalah cadangan membangunkan sudut pembelajaran;
·         Saiz kawasan aktiviti
·         Dapat memberi peluang menjalankan aktiviti individu dan kumpulan
·         Meletakkan peralatan dan bahan yang menepati konsep aktiviti.
·         Ditukar ganti bahan dan peralatan untuk setiap topik yang berbeza
·         Kedudukan sudut pembelajaran mudah diselia oleh guru sewaktu aktiviti dijalankan.
·         Perkembangan teknologi pada masa kini menjadikan komputer sebagai salah satu peralatan yang diperlukan di kelas prasekolah. Pengetahuan penggunaan komputer perlu didedahkan kepada semua pihak yang terlibat dengan pendidikan awal kanak-kanak.


PEMILIHAN
Persoalan yang selalu dikemukakan sebagai panduan pemilihan bahan pembelajaran dan pengajaran adalah seperti berikut;

·         Adakah peralatan dan bahan  menyokong pembelajaran kanak-kanak?
·         Adakah saiz peralatan sesuai dengan kanak-kanak?
·         Adakah peralatan itu selamat digunakan?
·         Adakah bahan dan peralatan itu lasak dan tahan lama?
·         Adakah peralatan dan bahan itu mempunyai ruang untuk ditempatkan?
·         Adakah paeralatan dan bahan itu boleh dibina daripada membeli?
·         Adakah peralatan dan bahan itu ada nilai estetika?
·         Adakah peralatan dan bahan itu mudah dibersihkan dan selengarakan?
·         Pemilihan perisian komputer
-       bersesuaian dengan umur
-       kawal selia kanak-kanak
-       arahan yang jelas
-       aktiviti mudah ke mencabar
-       kanak-kanak dapat menjalankan aktiviti sendiri dengan sedikit bimbingan guru
-       berorientasikan proses
-       gambaran model berdasarkan alam nyata

PENGURUSAN

Nilai yang positif dapat dilaksanakan dalam pengurusan peralatan dan bahan pengajaran seperti berikut:

·         Menukar bahan pengajaran mengikut konsep aktiviti dari masa ke semasa untuk mendorong pembelajaran yang bermakna kepada kanak-kanak.
·         Membimbing kanak-kanak mengemas dan menyusun semula bahan dan peralatan selepas menjalankan aktiviti pembelajaran.
·         Menyelengara bahan dan peralatan dari masa ke semasa dari masa ke semasa.
·         Melibatkan komuniti dan agensi yang berkaitan dengan bidang pendidikan awal kanak-kanak untuk mendapatkan sumbangan bahan dan peralatan.
·         Memberi guru pendedahan dan kursus pengendalian komputer.

No comments:

Post a Comment